24. helmikuuta 2011

Valita virheellisestä tuotteesta


Kaupan väärin merkitty possunlapa tai kirkuvan punaisen possunlihan tarina loppu.

Ostin siis possun lapaa, joka ei ollut harmaasuolattua kuten sen etiketti antoi ymmärtää, joten otin yhteyttä kauppiaaseen ja siihen se sitten tyssäsi. Ei kuulunut mitään vähään aikaan.

Tämän jälkeen otin yhteyttä kuluttajavirastoon ja sain neuvoja miten menetellä, ja samalla minulta tarkistettiin että minulla oli kuitti tallessa tositteena että olin ostanut tuotteen. Minulla oli valokuvia tuotteesta, pakkauksen tarraetiketti ja itse tuote tallessa, se punainen possun lapa pakkasessa jos asia menisi laboratoriokokeisiin asti. Tämän keskustelun jälkeen täytin lomakkeen kuluttajaviraston sivuilta, tulostin sen ja lähetin sen postitse lähetin Lielahden Citymarkettiin kirjeen. Sain vastauksen kauppiaalta sähköpostitse viikon sisällä, tässä alla hieman lyhennettynä:

”Me kauppana vastaamme myymiemme tuotteiden laadusta, silti inhimilliset erehdykset ovat mahdollisia joka tässäkin valitettavasti on käynyt. Olen pahoillani ylimääräisestä vaivasta ja harmista ja toivon että saamme palvella teitä jatkossakin. Pyytämänne korvaus on maksettu antamallenne tilille”

Joten ihan kiva tulos vaikka vähän alussa näytti takeltelevan, tämä valitus. Sain rahani takaisin ja nyt on kysymys mitä ostan näillä possunlapa rahoilla. Tämän tarinan opetus on että jos ostamassasi tuotteessa on jokin virhe, ota yhteyttä siihen joka on sen myynyt. Anna palautetta koska se auttaa meitä kaikkia kuluttajia saamaan parempaa palvelua. Virheitä sattuu meille kaikille.

Myyjällä on vastuu myymiinsä tuotteisiin, oli se sitten ruokakauppa, kahvila, leipomo tai ravintola. Sinun ei tarvitse olla yhteydessä kenenkään muun kanssa kuin siihen yhtiöön jonka kanssa olet asioinut ja jolta ostit tuoteen. He ovat vastuussa sinulle myymästään tuotteesta. Kuluttaja-asiavirastoon voi tietenkin olla yhteydessä muissakin asioissa eikä vain ja ainoastaan ruoka asioissa, mutta koska blogini käsittelee ruokaa, ja vähemmässä määrässä juomia, keskityn nyt vain niihin.

Jollei tämä yhteydenotto edistä asiaa mitenkään tai myyjä ei halua keskustella asiasta kanssasi, käy kuluttajaviraston kotisivuilla ja lue sieltä miten sinun kannattaa jatkossa menetellä. Kuluttajaviraston sivuilta löytyy puhelinnumero minne voi soittaa ja kysyä neuvoja, voit sivuilla täyttää kyselylomakkeen jonka jälkeen sinuun otetaan yhteyttä ja saat neuvoja. Kuluttajaviraston sivuilla on valmis lomake jonka voit täyttää ja lähettää joko sähköpostitse yhtiölle, tai täyttää tulostaa ja postittaa. Tässä lomakkeessa lukee alimmaisena: Odotan yrityksenne vastausta kahden viikon kuluessa. Jollei tämän ajan sisällä kuulu mitään, ota yhteyttä kuluttajaneuvojaan.

Kysymys on mitä teen sille punaiselle possun lihalle joka minulla edelleen on pakkasessa...

6 kommenttia:

  1. Ilman muuta virheellisestä tuotteesta kannattaa sanoa. Työskentelen isossa marketissa eri osastoilla ja kyllä meillä hyvitetään heti asiakkaalle kuittia vastaan tuote, joka on epäkurantti. Palautteella osataan enemmän kiinnittää huomiota tavaran laatuun, niihin joihin voidaan välittömästi vaikuttaa.

    Olemme myös antaneet asiakkaalle toisen vaihtoehdon eli on kerrottu että tuotteen voi lähettämää suoraan tehtaalle, josta useinmiten saa "korvausta" runsaammin.

    VastaaPoista
  2. Hei Nelli, ja suuri kiitos! On kivaa saada kommenttia kaupassa työskentelevältä...

    VastaaPoista
  3. Mielenkiintoinen juttu. Itse olen kerran lähettänyt valmistajalle sähköpostilla kuvia heidän tuotteestaan (joku kanajuttu) kun emme uskaltaneet sitä syödä värin ja koostumuksen vuoksi vaikka ihan "tuore" olisikin pitänyt olla. Koostumus oli kuin eri lihassa (oli joku valmiste).. Saimme n. 3-4 kertaisella hinnalla lahjakortteja joilla ostimme ihan eri tavaraa.

    VastaaPoista
  4. Niinpä niin, kuten Nelli jo totesi, korvausta voi siis ilmeisesti saada enemmän kuin ostosumman edestä itse tuottajalta. Parasta olisi tietysti jollei näitä virheellisiä tuotteita olisi ollenkaan...ettei menisi illallinen pieleen kun on vieraita ja kaikki mutta epäonnistuuhan sitä kokkikin joskus;) vaikka raaka-aineet olisivat virheettömät.

    VastaaPoista
  5. Me palautimme Atrian jauhelihan kauppaan, koska siinä oli mustia pilkkua enkä uskaltanut syödä sitä.
    Kaupassa pyydettiin elintarvikeosaston esimies paikalle, joka epäili että kyseessä on ihan tavallinen ilmiö, mutta suostui kuitenkin lähettämään tuotteen Atrialle.

    Ei mennyt kuin muutama päivä ja postilaatikosta kolahti kirje Atrialta, jossa pahoiteltiin ja todettiin, että kyseessä on verisuonten paloja. Hyvitykseksi saimme 10 euron lahjakortin sekä suoraan kaupasta tuotteen hinnan takaisin.

    Meillä on myös muutama muukin lahjakortti saatuna, kun olemme lähettäneet mm. luunpalasia sekä tehtaan hihnan palasia suoraan tehtaalle takaisin.

    Täytyy myös muistaa, että asiakaspalautuksien summat eivät kuulu asiakkaan maksettaviksi, jos tuotteessa on virhe.

    VastaaPoista
  6. Kiitos "Kyllästynyt kansalainen" kommentistasi. Jollemme me kuluttajat palauta viallisia tuotteita, vaan hiljaa murehdimme asioita, tämä tuotteiden laatuasia jää eikä siihen tule muutosta. Jos maksaa tuotteesta sen pitää olla virheetön ja asianmukainen.

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...