24. helmikuuta 2011

Valita virheellisestä tuotteesta


Kaupan väärin merkitty possunlapa tai kirkuvan punaisen possunlihan tarina loppu.

Ostin siis possun lapaa, joka ei ollut harmaasuolattua kuten sen etiketti antoi ymmärtää, joten otin yhteyttä kauppiaaseen ja siihen se sitten tyssäsi. Ei kuulunut mitään vähään aikaan.

Tämän jälkeen otin yhteyttä kuluttajavirastoon ja sain neuvoja miten menetellä, ja samalla minulta tarkistettiin että minulla oli kuitti tallessa tositteena että olin ostanut tuotteen. Minulla oli valokuvia tuotteesta, pakkauksen tarraetiketti ja itse tuote tallessa, se punainen possun lapa pakkasessa jos asia menisi laboratoriokokeisiin asti. Tämän keskustelun jälkeen täytin lomakkeen kuluttajaviraston sivuilta, tulostin sen ja lähetin sen postitse lähetin Lielahden Citymarkettiin kirjeen. Sain vastauksen kauppiaalta sähköpostitse viikon sisällä, tässä alla hieman lyhennettynä:

”Me kauppana vastaamme myymiemme tuotteiden laadusta, silti inhimilliset erehdykset ovat mahdollisia joka tässäkin valitettavasti on käynyt. Olen pahoillani ylimääräisestä vaivasta ja harmista ja toivon että saamme palvella teitä jatkossakin. Pyytämänne korvaus on maksettu antamallenne tilille”

Joten ihan kiva tulos vaikka vähän alussa näytti takeltelevan, tämä valitus. Sain rahani takaisin ja nyt on kysymys mitä ostan näillä possunlapa rahoilla. Tämän tarinan opetus on että jos ostamassasi tuotteessa on jokin virhe, ota yhteyttä siihen joka on sen myynyt. Anna palautetta koska se auttaa meitä kaikkia kuluttajia saamaan parempaa palvelua. Virheitä sattuu meille kaikille.

Myyjällä on vastuu myymiinsä tuotteisiin, oli se sitten ruokakauppa, kahvila, leipomo tai ravintola. Sinun ei tarvitse olla yhteydessä kenenkään muun kanssa kuin siihen yhtiöön jonka kanssa olet asioinut ja jolta ostit tuoteen. He ovat vastuussa sinulle myymästään tuotteesta. Kuluttaja-asiavirastoon voi tietenkin olla yhteydessä muissakin asioissa eikä vain ja ainoastaan ruoka asioissa, mutta koska blogini käsittelee ruokaa, ja vähemmässä määrässä juomia, keskityn nyt vain niihin.

Jollei tämä yhteydenotto edistä asiaa mitenkään tai myyjä ei halua keskustella asiasta kanssasi, käy kuluttajaviraston kotisivuilla ja lue sieltä miten sinun kannattaa jatkossa menetellä. Kuluttajaviraston sivuilta löytyy puhelinnumero minne voi soittaa ja kysyä neuvoja, voit sivuilla täyttää kyselylomakkeen jonka jälkeen sinuun otetaan yhteyttä ja saat neuvoja. Kuluttajaviraston sivuilla on valmis lomake jonka voit täyttää ja lähettää joko sähköpostitse yhtiölle, tai täyttää tulostaa ja postittaa. Tässä lomakkeessa lukee alimmaisena: Odotan yrityksenne vastausta kahden viikon kuluessa. Jollei tämän ajan sisällä kuulu mitään, ota yhteyttä kuluttajaneuvojaan.

Kysymys on mitä teen sille punaiselle possun lihalle joka minulla edelleen on pakkasessa...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...