2. huhtikuuta 2013

Lohta ja pinaattia paastopäivänä





Ensimmäinen puolison kanssa yhteinen 5:2 dieetin paastopäivämme asettui meille tuttuun ja perinteiseen paastopäivään, pitkäperjantaihin jolloin normaalistikin syömme vain kalaa pääsiäisen paaston kunniaksi. Nyt kuitenkin rakas puoliso oli yöllä alkanut potea kovaa kuumetta ja oireilemaan flunssaa joten hänen ensimmäinen paastopäivänsä vietettiin kuumeenkourissa. 

Hänellä ei kuumeisena yleensä ole pahemmin ruokahalua, joten tällä ruokamäärällä pärjätään varmasti kunhan hän vain saa juotua runsaasti nesteitä mutta emme vieläkään saa tietää mistä hänestä tuntuu ja miten hänen ateriansa parhaiten sijoitta päivän mittaan.

5:2 paastodieetti

Teille tiedoksi jotka ette vielä ole kuulleet tai lukeneet mitään 5:2 Dieetistä. Luvut 5:2 tarkoittaa sitä että kaksi päivää viikosta ”paastotaan” ja ruoan kalorimäärää rajoitetaan neljännesosaan normaalista, ruokapäivä jolloin taas saa syödä mielin määrin sitä mitä haluaa. Paastopäiviä viikossa on kaksi, ja nämä eivät saa olla peräkkäisiä. Näinä paastopäivinä kaloreita rajoitetaan normaalista neljäsosaan siis naisille 500 kilokaloriin ja miehille 600 kilokaloriin. 

Mandariinit välipalaksi
Lisää tästä dieetistä voit lukea tekstistäni syö, juo ja eläpidempään. Olen ammatiltani luontaisterapeutti, en ole mikään laihdutusasiantuntija tai lääkäri, ja asiantuntemukseni perustuu toistaiseksi vain subjektiivisesti neljään paastopäivään. Varmista aina varmuuden vuoksi terveydentilasi lääkäriltä ennen 5:2 paastodieetin tai minkään muuan laihdutuskuurin aloittamista.

Itselleni tämä oli perjantaina jo neljäs paastopäivä, ja hyvin menee edelleen, oikein jo odotan sitä ruokapaastoa Meillä on edelleen puolison kanssa hakusessa mitkä viikonpäivät olisi parasta paastota yhdessä, tämä jotta ruoka olisi helpointa ennakoida. Itse voisin mahdollisesti jopa paastota joka toinen arkipäivä ja tämä terveyssyistä.

Jos itse aloitat 5:2 paaston ja jollei sinulla ole mitään kokemusta paastoamisesta ennestään neuvoisin sinua ensimmäisillä paastokerroilla jakamaan kalorit pienempiin aterioihin, pariin kolmeen jotta saat paremman käsityksen miten kalorimäärät kannatta jakaa juuri sinun tapauksessasi päivän mittaan sinulle sopivalla yksilöllisellä tavalla. Tiedätkö oletko aamiaistyyppiä lounastyyppiä ja päivällistyyppiä vai niitä kaikkea kolmea. Itse olen aina potenut pahaa omatuntoa kun en ole osannut syödä aamiaista, ja koska töiden lomassa unohdan päivällä syödä ja tästä voi päätellä että olen päivällistyyppiä.
Mandariinista ja sen terveysvaikutuksista nautittu

Muista myös välipalat

Tähän sallittuun kalorimäärään kannattaa myös jättää tilaa pienille välipaloille, varsinkin alussa ennen kuin tietää miten ruokamäärän jakaa päivän mittaan, ja joita voi napostella päivällä ja illalla kun tekee mieli, tai on nälkä. Välipalaksi sopivat esimerkiksi porkkanat, varsiselleri, omenat ja mandariinit. 

Mandariinit sisältävät mainitsemani kirjan mukaan nobiliini nimistä ainetta jonka pitäisi suojata meitä lihavuudelta sekä verisuonien kalkkeutumiselta. Mandariineissa on myös runsaasti lykopeenia joka vähentää syövän riskiä. Syö myös omenia jos mahdollista. Omenat sisältävät pektiiniä joka on vesiliukoista kuitua ja jonka on manitsemani kirjan mukaan muun muassa todettu auttamaan ravintorasvan sulattamisessa. 

Juo runsaasti nesteitä

Juo paastopäivinä ruoan lisäksi runsaasti nesteitä koko päivän mittaan, juo vettä, teetä, kahvia ja yrttiteetä mutta ilman sokeria, hunajaa ja maitoa. Kahvilla tarkoitan tässä tapauksessa tavallista suodatinkahvia, en espressoa jossa on enemmän kaloreita jotka pitää laskea mukaan paastopäivän kaloreihin.

Opin hyvän niksin ruotsalaislappalaiselta ystävättäreltäni joka pätee hyvin kuuman kahvin ja teen juomiseen jos on tottunut lorauttamaan niiden sekaan maitoa. Hän lorauttaa aina kahvinsa sekaan tilkan kylmää vettä jottei se ole liian kuumaa, joten jos sinulla on tapana lisätä maitoa kahvin tai teen sekaan, kannattaa  sinun lisätä saman kokoinen tilkka kylmää vettä kuumien juomien sekaan.
Ja on aivan itsestään selvää ettei paastopäivinä nautita alkoholipitoisia juomia koska ne sisältävät aivan massiivisesti kaloreita.

Janojuomaksi tuoreella mintulla ja kurkulla maustettua jäävett
Itse olen hieman varautunut yleensä keinotekoisten makeutusaineiden käyttöön, mutta parina ensimmäisenä paastopäivänä niitä voi käyttää jottei makean himo olisi liian suuri. Lukemassani kirjassa sanotaan että makeutussaneita voi vapaasti käyttää makeuttamaan sekä teetä ja kahvia, ja että light virvokejuomia voi juoda.

Paastopäivinä juoksen hyvin usein vessassa, tämä siksi koska nesteet kiertävät aivan eri tavalla ja paastolla on nesteitä poistava vaikutus. Oireilen korkeaa verenpainetta ja sormeni ovat ajoittain turvoksissa ja niitä särkee, enkä ole voinut pitää mitään sormuksia oikeissa sormissa kolmeen vuoteen. Tämä särky häviää paastopäivinä samalla kun sormien turvotus vähenee joten toivon että verenpainekin laskisi samalla tavalla, asia josta minulla ei toistaiseksi vielä ole mitään todisteita.

Tuoretta vihreää parsaa aamiaiseksi
Michael Mosleyn 5:2 dieetti kirjassa, jonka luin nyt läpi jo toistamiseen, oli myös pari hyvää vinkkiä, joista kannattaa ottaa vaarin. Ruoka kannattaa punnita vasta sen kypsentämisen jälkeen jottei laske kaloreita joita ei syö. Tämä tarkoittaa että esimerkiksi kalan tai kanan voi kypsentää nahalla mutta nahka poistetaan ennen syömistä punnitsemisen yhteydessä. Muista että sitä ei paastopäivinä saa syödä olisi se sitten miten herkulliseksi paahdettua ja rapeaa tahansa. Tämä nahka on mukana ruoan määrässä jos sen punnitsee ennen ruoan kypsentämistä.

Syö hyvää rasvaa

Paastopäivinä ei pidä noudattaa mitään rasvatonta dieettiä vaan siihen kuuluu syödä vähärasvaista mutta valikoitua ja hyvälaatuista rasvaa ja tähän kuuluvat esimerkiksi rasvaiset kalat kuten lohi ja makrilli sekä vähärasvaiset maitotuotteet kuten kevyt jogurtti ja raejuusto jotka sisältävät paljon proteiinia ja pitävät pitkään täyteläisenä.

Jos tarkkailet painoasi veriarvojen lisäksi kannatta sinun punnita itsesi aina paastopäivänä jotta saat vertailukelpoista tietoa painostasi ja tarkkaa tietoa miten paljon olet laihtunut. Itse onnellisesti en omista vaakaa, joten en tiedä olenko edes laihtunut mutta voin paremmin. Tämä voi tietenkin vain johtua auringonvalon yhtäkkisestä esille tulosta ja keväisen sään vaikutuksesta mutta epäilen että se itsestään riittää. Ruokapäivinä mahalaukussa on ruokaa joten se vaikuttaa painoon.

Omenakin on oivallinen paastopäivän välipala
Minulla on edelleen kalorien laskennan suhteen ongelmia, huomasin että edellisessä tekstissäni olen laskenut kananmunan kalorimäärän 90 kCal vaikka keskikokoiset keitetyt munat ovat 77 kCal. Etsinkin juuri tästä syystä hyvää ja luotettavaa kalorilaskuria joka olisi käsillä myös kun ei ole online netissä tietokoneella tai kännykällä. Ajoittain en ole tavoitettavissa ja tällöin se olisi hyvä, joten jos sinulla on tiedossa hyvä kalorilaskuri jonka voi ottaa mukaan, vinkkaa minua mistä sellaisen voisin ladata.

Olen kuitenkin kehitellyt itselleni laskelman jonka avulla voin vaihdella ruokia, kuten esimerkiksi puolison syömät mandariinit ja oman omenani koska emme syö aivan samoja välipaloja ja josta päivän mittaan näen miten monta kaloria on jäljellä. Annostelen myös puolisolle hieman isomman proteiinipalan, tänään lohen, sekä vapaapäivinä kun syömme aamiaista, hän saa kaksi kanan munaa kun itse syön vain yhden sen höyrytetyn parsan kera. 

Nauti runsaasti vettä paastopäivänä

Pitkäperjantaina puoliso joi myös paljon reilusti kamomillateetä niukan hunajan kanssa flunssaansa, joten hänen kalorimääränsä täyttyi varmasti. Hunaja oli tässä tapauksessa lääkkeenä flunssaa vastaan, ei makeutusaineena. Lisää flunssasta ja sen yrteillä luonnollisesta lääkitsemisestä voit lukea tekstistäni kuumaa juomaa flunssaan jossa olen siihen syventynyt enemmän. Itse säästin välipaloja varten kaloreita joille tällä kertaa ei ollut tarvetta.



Lisää 5:2 paastokokemustamme voit lukea kirjoituksistani 5:2 paastoruokia, possua ja linssimuhennosta, paperiuunilohi fenkolilla ja parsalla, grillattua possunulkofileetä fenkolisalaatilla, merisuolalla pariloitua lohta ja pinaattia paastopäivänä. Teksteistä löytyy paasto aikana tehtyjä huomioita sekä muuta hyvää tiedettävää 5:2 paastodieetistä. Hakusanalla 5:2 paasto löydät blogista ruokia jotka helposti ovat muunneltavissa ja vaa’an avulla käyttökelpoisiksi ja tähän pätkäpaastoon sopiviksi. Punnitset vain raaka-aineet vaa’alla yksitellen ja kerrot niiden kaloripitoisuuden sillä ja lasket yhteen koko annoksen kalorit. Muista vain aina punnita ruoat kypsinä ja ilman rasvaista nahkaa.

Ensimmäisen yhteisen paastopäivän menyy

Kalorien määrä näkyy vasemmassa sarakkeessa. Keitetylle kananmunalle on mainittu kappalemäärä, muilla kalorit ovat joko 100 grammaa tai 100 millilitraa kohden. Siinä pirskahduksessa sitruunamehua jota tähän pariloidun lohen päälle puristetaan on vain häviävän pieni määrä kaloreita joten olen sen jättänyt näistä laskelmista pois.

kcal
kpl
Miehelle
kcal

kpl
Naiselle
kcal
77
2
kananmunaa
154

1
kananmuna
77

g/ml



g/ml


27
56
parsaa
15

56
parsaa
15
215
120
lohi
258

100
lohi
215
25
100
pinaattia
25

100
pinaattia
25
673
7
1 rkl pinjansiemeniä
47

7
1 rkl pinjansiemeniä
47
13
80
½ tomaatti
10

80
½ tomaatti
10
25
100
mandariineja
25


mandariini
0
47

omena
0

100
omena
47


Jäljellä:
-66


Jäljellä:
-63


Päivän maksimi:
600


Päivän maksimi:
500

Parsa-aamiainen

Miehelle kaksi löysäksi keitettyä 6 minuutin kanamunaa ja kolme höyrytettyä parsanvartta mustan kahvin kera, naiselle yksi löysäksi keitetty 6 minuutin kanamuna ja kolme höyrytettyä parsanvartta mustan teen kera.

Naisen paastopäivän parsa-aamiainen

Päivälliseksi lohta

Lohi kypsennetään ilman rasvaa, se joko grillataan, pariloidaan tai höyrytetään. Meillä lohi paistettiin nahkoineen kuivalla paistinpannulla karkealla merisuolalla tomaatin kanssa jolloin suolaa ei tarvitse lisätä ruokaan. Merisuolan päällä pannulla paahtaminen on vanha kikka ja tähän kelpaa mikä paistinpannu tahansa. 

Suolassa pariloitua lohta pinaatilla ja tomaatilla

Pariloitua lohta haudutetulla pinaatilla, paahdetuilla pinjansiemenillä ja grillatulla tomaatilla

Paahda 2 ruokalusikallista pinjasiemeniä kuivalla pannulla kunnes ne ovat saneet hieman väriä pintaan, ota ne sivuun ja anna niiden jäähtyä. Ripottele paistinpannulle karkea merisuolaa ja lisää pannulle tomaatin puolikkaat sekä lohiviipaleet. Anna lohen kypsyä kauniin paahtuneeksi ja tomaatin saada paahtunutta värinä pintaan. Ryöppää tuore pinaatti ja valuta se siivilässä. Jos käytät pakastepinaattia sulata se hauduttamalla pienessä vesitilkassa miedolla lämmöllä kannen alla. Pane ryöpätty pinaatti takaisin kattilaan ja mausta se mustalla pippurilla, muskottipähkinällä muttei suolalla ja sekoita. Nosta lohi ylös pannulta ja poista sen pinnalta liiat suolat pois. Teen samoin tomaatille. Annostele pinaattia lämpimille lautasille ja ripottele paahdettuja pinjan siemeniä päälle. Poista lohesta sen nahka se asettele lohiviipale pinaatin päälle ja tomaatinpuolikas sen viereen. Mausta tomaatti mustapippurirouheella ja leikkaa sitruunasta viipale ja tarjoile annokset oitis lämpiminä.



11 kommenttia:

  1. Hieman ihmettelin hedelmien sisällyttämistä paastopäiviin. Nopeasti imeytyvä sokeri ei ainakaan mulla sovi päivän kaloreihin eikä oloon. Mutta toki jokainen löytää itselleen sopivimman tavan paastota kokeilemalla. Itse nautin myös nälän tunteesta.
    Linkistä: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11046&lang=fi
    löytyy terv&hyvinv.laitoksen elintarvikkeiden koostumustietokanta, joka käsittääkseni on luotettava.
    5/2- dietti on ensimmäinen, joka mulla toimii. Paino putoaa hitaasti ja pysyvästi. Ylipainoa silti vielä 30 kg. Aloitin kokeillen noin 600 kcal/pv ja nyt noin 500kcal/pv. Helpointa on ollut pitää paastopäivä kasvisruokapäivänä. 300kcal illalliseen mahtuu paljon kasvista ja vihannesta ja se tilkka öljyäkin. Paitsi painonpudotus, tässä kiinnostaa myös ne solutason terveysvaikutukset. Lisäksi pidän siitä, että suhteeni ruokaan on muuttunut, siitä on tullut vähemmän tärkeää. Se on päässyt oikealle paikalleen jonnekin keskihyllylle tarpeiden hierarkiassa. Ja koska ruoka ei hallitse mieltä, ei ole tarvetta syödä liikaa myöskään paastopäivien välillä.
    Muutenkin psyykelle tekee hyvää kun näkee nälkää säännöllisesti. Se mikä vahvistaa henkeä, parantaa ruumista. Ymmärrän paremmin, miksi paasto on ollut -ja on yhä- tärkeä osa uskontoja, joissa toisistaan erotetut ruumis ja sielu ovat jatkuvassa taistelussa keskenään ja ruumiin kuritus on ollut tie kohti autuutta. Minulle tämä on ollut väline kohti tasapainoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hei anonyymi ja kiitos että jaoit tuntemuksiasi ja kokemustasi 5:2 paastosta. olen aivan samaa mieltä että tämä on hyvä tapa saada etäisyyttää siihen ruokaan kokonaan siitä luopumatta, mainitsinkin sen jossain paastoa käsittelevässä teksissäni. meillä hedelmät ovat mukana niiden terveysvaikutuksien takia, puolisolle banaanit ensinnäkin nopean välipalan muodossa mutta myös lihaskramppeja vastaan. itse syön greippiä koska siitä pidän mutta myös sen rasvan polttoatehostavan vaikutuksen takia, omenia taas helppona välipalana ja niiden pektiinin takia. mutta kuten jo totesit, kaikki omalla tavallaan ja on kivaa että tämä paastotapa toimii sinullakin!!

      Poista
  2. Hei, mukava vaihtaa kokemuksia. Suhtaudun hedelmiin varauksella, koska tärkein motiivini paastota on painonpudotus. Olen yrittänyt laihduttaa jo kauan, joten olen pakostakin perehtynyt hieman eri ruokavalioiden ja -aineiden sudenkuoppiin.

    Etten nyt vain väitä ihan omiani, voit tarkistaa väitteeni Finellista. Siellä on kätevä 'Eniten-Vähiten'-valikko, jossa riittää valinnanvaraa ja josta on helppo todeta kasvisten ehdoton ylivoima erilaisten vitaaliaineiden suhteen. Toki nautin hedelmistä silloin tällöin, mutta maun, en vitamiinien vuoksi.
    Banaanissa on kyllä kaliumia, mutta hedelmistä esim. avokadossa on sitä enemmän sekä lisäksi hyviä rasvoja eik' pal' ollenkaa hiilareita. Avokadossa myös kuitua enemmän kuin omenassa!
    Kasviksista porkkanassakin on enemmän kaliumia kuin banaanissa joka ei myöskään mahdu edes 200 eniten mangnesiumia sisältävän ruoka-aineen listalle.

    Greipin rasvanpoltto-ominaisuudet ovat sitkeästi elävä myytti.
    Vilkaise: http://www.pudottajat.fi/vinkit_ja_faktat/11_myyttia_aineenvaihdunnasta
    C-vitamiinit taas... No, Finelli listaa 34 kasvista, joissa on C-vitamiinia yli greipin 33mg/100g. Ja joiden painosta ei ole yli 70% imeytyviä hiilareita eli sokeria.
    Jos omenan pektiineistä haluaa hyödyn, täytyy omenasta nauttia pelkät kuoret. Kuten Prisman esittämässä BBC-dokussa Michael Mosleyn vertailuhenkilönä ohjelman alussa toiminut ällistyttävän terveeksi osoittautunut mies tekikin.

    Tämän opin sisäistin sokeriin kriittisesti suhtautuvasta karppimaasta: jos laihtua haluaa niin hedelmät kannattaa korvata kasviksilla ja marjoilla sekä kohtuullisesti siemenillä ja pähkinöillä viikon jokaisena päivänä.
    Paastoaminen on muuten myös ympäristöteko. Hillitön määrä ruokaa jäisi kuluttamatta, jos kaikki me, joilla on paljon/liikaa vähentäisimme ruokavaliosta 1000kcal pari kertaa viikossa! Ja myös voisimme paremmin. Paastosta ratkaisu kansantauteihin?

    En oikein ymmärrä tätä paastoa kohtaan esitettyjä väitteitä epäterveellisyydestä. Lääkärit suosittelevat surutta viikkojen pituisia muutaman sadan kalorin pussikeittodieettejä kun BMI ylittää 30 haamurajan, mutta vapaaehtoinen paastoaminen on sitten vaarallista. Kyllä ainakin minun ylipainoni on jo hengenvaarallista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hei anonyymi, ja kiitos kommentistasi. en ole koskaan ennen lahduttanut joten minulla ei ole mitään kokemusta siltä saralta, vain sen mitä olen sivusta nähnyt ja muilta kuullut. olen luontaisterapeutti ja ollut kiinnostunut ravinnosta ja sen terveysvaikutuksista jo 1980-luvulta lähtien ja voin kokemuksella sanoa että aina jokaiseen tutkimukseen löytyy jokin vastaväite, ja lisän nyt tekstiin linkin kyseiseen tutkimukseen johon tekstissä grepin suhteen viittaan.
      finelin ravintainetaulokon taas koen liian suppeaksi omiin tarkoituksiini, siellä on kaikki suomalaiset perusruoat mutten löydä sieltä kaikkea johon haluaisin ravintotiedot. meillä syödään hedelmiä ja marjoja niiden terveysvaikutusten takia ja pienissä määrin.
      olen sitä mieltä että ihmiset yleensä syövät liian paljon, siis isoja annoksia, varsinkin länsimaissa, ja liian yksipuolisesti joten kyllä, uskon että paastosta voisi olla hyvää apua kansanteuteihin.

      Poista
  3. Mikä paasto tämä on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hei anonyymi ja kiitos kommentistasi. lisää 5.2 paastodieetistä voit lukea teksistäni http://lautasella.blogspot.fi/2013/03/syo-juo-ja-ela-pidempaan.html josta löytyy lisää linkkejä joissa lisää luettavaa, tai hae blogista joko tunnisteella listasta tai hakusanalla 5:2 dieetti

      Poista
  4. Ruokien painohan muuten muuttuu kypsennettäessä, esimerkiksi riisin, pastan, perunan, kalan, kanan ja lihan kalorit ovat erit kypsinä ja raakoina juuri tuon seikan vuoksi. Raaka broileri esim. pienenee kypsennetteässä 60 %, muut lihat 20-30% painostaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ja kiitos kommentistasi ja anteeksi että on kestänyt näinkin kauan ennenkuin olen päässyt vastaamaan siihen! ja olet aivan oikeassa että paino muuttuu kypsentäessä sama 1§0 g pihvi ei näytä samalle raakana ja paistettuna, ja se kutistuu varsinkin jos sen heittää jääkaappikylmänä kuumalle pannulle. ;)

      Poista
  5. Tätä blogia voisi lukea, jos kirjoittaja kirjoittaisi huolitellummin. Korrelaatti- ja pilkkuvirheet häiritsevät pahasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hei anonymi kommentoija, ja hauskaa että vielä kerraa taas kommentoidaan samaa asiaa. tämä asia on blogini eniten kommentoitu asia. joten vielä taas kerran: pyydän anteeksi kirjoitusvirheitäni. minulla on dysleksia eikä suomi myöskään ole äidinkieleni. minulla on jopa oikolukija, ja voit varmaan arvata hänen innokkuutensa oikolukea kun minulle edelleen mainitaan samasta asiasta. suosittelen että siirryt lukemaan jotain toista paremmin kirjotettua blogia.

      Poista
  6. Että tällekin palstalle ehti joku "kaiken arvostelija" kirjoittaa. Hyi Sinua! Hienoa, että jotkut viitsii jakaa kokemuksiaan asioista ja vielä vastailla toisten kysymyksiin. Respect!

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...