18. kesäkuuta 2013

Limettikanaa vihreillä pavuilla



5:2 paastodieetti jatkuu vaikken jostain syystä ole muistanut siitä mitään viime aikoina kirjoittaa. Olemme tähän asti paastonneet maanantaisin ja perjantaisin mutta käytännönsyistä paasto päätettiin siirtää torstaihin, jottei se sekoita juhannuksen juhlintaa ja herkuttelua. Lisää täst paastosta voit lukea hakemalla blogista tunnisteella 5:2 paasto. Eilen oli viimeisin paastopäivä, ja kun oli vähän viileämpää söimme uunissa kypsennettyä itämaiden tapaan tulisella punaisella chilillä ja limetillä maustettua kananrintaa.

Kanan voi kypsentää uunissa omassa rasvassaan uunivuokaan mitenkään voitelematta, tai jos niin haluaa ne voi myös kattilassa hauduttaa kypsiksi. Kananrinnat ovat sen verran paksuja etten suosittelisi niiden grillaamista niitä mitenkään litistämättä tai pienemmiksi paloiksi leikkaamatta.

Kanarinnat vain uuniin vuokaan kypsymään suolalla ja pippurilla maustettuina, ja kypsänä ne maustetaan limettikastikkeella joka kaadetaan sekä kanapojan että vihreiden keitettyjen papujen päälle. Kastikkeeseen käytetään sekä limetin kuorta sekä mehua ja se maustetaan tuoreen inkiväärin ja punaisen tuoreen chilin lisäksi myös valkosipulilla. Valkosipuli saa raakakypsyä limetin mehussa jottei sen maku ole liian kitkerää tai väkevää. 

Valkosipulin raakakypsytys limetinmehussa
Limettikanan lisukkeena oli vielä sivussa salaattia jossa punaista paprikaa, jäävuorisalaattia sekä purjosipulia mutta josta en ilmeisesti muistanut ottaa mitään kuvaa. Vaikkei minulla laihtumista vielä oikein huomaa vyötärön kohdalta on rintavarustus jo kutistunut ja voin pikapuoliin vaihtaa kuppikokoa pienempään. Tällä kertaa näytöllä puolison isompi ateria joka on osa 800 kCal päivämäärästä joka on neljäsosa hänen normaalista kalorimäärästään. Teen kastikkeet samassa kulhossa ja ne jaetaan tasan, mutta annostelen puolisolle isomman annoksen kanarintaa, vihreitä papuja sekä salaattia.

Tämän ruoan voi tarjoilla kylmänä salaattina, jolloin papujen annetaan jäähtyä jäävedessä jotta ne säilyttävät kauniin vihreän värinsä, ja kanapojan voi antaa jähtyä ja maustua kastikkeessa viipaloituna ja tarjoille vasta jäähtyneenä. Tällä tavalla limettikanasalaatti ospii myös esimerkiksi piknikille evääksi.

Tulista limettikanaa vihreillä pavuilla



Kcal / 100 g g/ml
Kcal
105 180 kananrintaa 189
25 150 vihreitä papuja 38
106 8 valkosipulia 8
12 30 limettiä 4
43 10 chiliä 4
80 4 inkivääriä 3
30 80 paprikaa 24
14 100 salaattia 14
23 10 purjoa 2
823 10 oliiviöljyä 82


kilokalorit: 369



Tulista limettikanaa 5:2 paastona
Ota kanarinnat huoneenlämpöön temperoitumaan jo tunti ennen niiden kypsennystä. Kuivaa kananrinnat talouspaperilla ja mausta ne suolalla, teelusikallisella fenkolin siemenillä ja mustapippurilla. Asettele kanapalat uunivuokaan ja kypsennä ne uunissa 175 asteen lämmössä. Kypsennysaika riippuu vähän rintaleikkeiden koosta, mutta noin reilu puolisen tuntia kolme varttia tai kunnes kana sisälämpötila on 75 astetta. Pese limetti huolellisesti kuumassa vedessä ja raasta sen kuori ohuiksi suikaleiksi. halkaisen limetti ja purista sen mehu pieneen kulhoon. Kuori valkosipulin kynnet ja viipaloi ne ohuelti ja pane ne limettimehuun raakakypsymään. Lisää kulhoon myös limetin raastettu kuori. Huutele chili ja hienonna se pienen pieneksi ottaen huomioon miten tulisen ruoastasi haluat. Kuori tuore inkivääri teelusikalla ja raasta se hienoksi kastikkeen sekaan. Huuhtele salaatti, paprika ja purjosipuli ja anna niiden kuivahtaa. Keitä pavut runsaassa mutta miedosti suolatussa vedessä ja valuta papujen keitin vesi pois lävikössä. Suikaloi salaatti ja purjosipuli. Lisää salaattikulhoon oliiviöljyä, valkoviinietikkaa, musta pippruia ja suolaa ja sekoita. halakise paprika ja poista sen sisustasta sen siemenet ja valkoiset kalvot ja suikaloi se. Lisää salaattu, purjo ja paprika salaattikulhoon ja sekoita. Poista kananrinnasta sen nahka ja viipaloi sen parin sentin paksuiksi paloiksi. Annostele papuja lämpimälle lautaselle ja asettele kanarintaa päälle. Lusikoi runsaasti kastiketta kanan ja papujen päälle. Kananpojan voi halutessaan antaa maustua vähän pidempään ja jäähtyä kastikkeessen ennen sen esille asettelua. Tarjoile annokset oitis lämpimänä sateisena kesäpäivänä salaatti omassa kulhossaan sen sivussa.

3 kommenttia:

  1. Oi, ihanaa, täältä löytyy vinkkejä 5:2 ruokavalioon!

    Luin eilen "The Fast Diet"-kirjan, ja tänään on eka ns. paastopäiväni. Mielenkiinnolla seuraan fiiliksiäni ja olojani, ja toivon, että koholla olevat sokru -ja kolesteroliarvoni alentuisivat ja tietty saisi painokin tippua.

    Pikkasen ärsyttää kalorien laskeminen, kun ne eivät ennestään ole pulkassa. Mutta eiköhän ne ajan kanssa opi, ja onneksi ei tarvitse joka päivä vahdata kaloreita, vain ne 2 päivää viikossa.

    Sanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hei sanna ja kiitos kommentistasi. joo kyllä olin minäkin akusessa niien kaloreiden kanssa aluksi kun piti karpaamiseen ne yhdistellä mutta kyllä se ajan myötä tulee tutummaksi ja tietää suunnilleen mitä illalla on vielä jäljellä ja voi syödä. parin ensimmäisen kuukauden jälkeen sitä alkaa jo olla tottunut olotilaan, ja itse pidempien pyhien jälkeen odotan jopa innolla seuraavaa paastopäivää kun "saa taas vaan olla". koen paaston jo tavallaan jo lomaksi ruoasta, mikä sinänsä on hassu ajatus koska bloggaan ruoasta ja sen syömisestä! mutta tsemppiä sinne vaan, rankkaa on aluksi ennen kuin saan suhteutettua oman korvien välinsä ja siihen tottuu.

      Poista
  2. anteeksi, olin unohtanut listä reseptin selostukseen fenkolin siemenet, lisäsin ne nyt sinne.

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...